söndag 5 februari 2017

Läsningen vecka 4+5

Kan inte påstå att #enkvartomdagen fungerat något vidare, men läst har jag gjort. Så mycket att jag prioriterade läsning förra helgen istället för att uppdatera här. Då läste jag ut Ingen normal står i regnet och sjunger. Som jag valde för att öka mina chanser att faktiskt läsa ut en bok när jag insåg att det var kört för This Must Be the Place. Och för att Sara Ohlssons bok var betydligt behändigare bussbok än Maggie O'Farrells. Storleken har betydelse.

Idag läste jag äntligen ut This Must Be the Place. Och hur bra är inte den skönt ska det inte bli att lägga den bakom sig. Det har varit en prövning rent fysiskt. Jag är inte van vid tjocka, stora, inbundna böcker längre? Jag vill ha mjuka ryggar eller läsplattan. Tvåhandsläsning funkar inte så bra när du har en katt som konstant vill använda en av händerna som huvudkudde. (Så enerverande att den trots sin otymplighet dessutom är cirka 15 sidor för kort för att räknas om tegelsten i kaosutmaningen för jag har svårt att se att jag kommer läsa någon tjockare bok. Men året är långt, vi får se.)

Jag vet inte riktigt vilken bok jag vill börja på härnäst, men jag vet att jag vill försöka skriva några inlägg nästa vecka så önska mig lycka till och allt sånt.

Hur går det med din läsning? Hör av dig om du vill bli läskompis med mig nästa vecka så kan vi slå oss ner i varsitt hörn av världen och läsa en stund.

2 kommentarer:

  1. Senaste veckan har det gått sådär för mig. Jobbar mkt och varit trött. Förra helgen läste jag på riktigt bra och hade trott/hoppats på bra läsning även denna helg. Läser för övrigt Heir of fire (del 3 i throne of glass).
    Gillar verkligen din tanke med en kvart om dagen. Kanske borde prova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner igen mig. Läslusten (eller vad det är) går upp och ner och det är inte fel att läsa när den infinner sig. Man behöver inte nödvändigtvis pusha sig själv att läsa om det är annat som känns lättare/mer lockande. All läsning som blir gjord är bättre än ingen läsning alls. Men jag försöker kämpa på med en kvart om dagen och se om det leder till mer läsning. Den här veckan gick det!

      Radera