torsdag 13 april 2017

Om en bok: I'll Meet You There

Jag vet att jag skrivit om Heather Demetrios bok tidigare. I alla fall några rader. Men jag antydde lite vagt att jag skulle återkomma till den så låt mig göra det nu. Med betydligt fler rader.

Jag bryr mig så sällan om omslag men jag gillar det här.
Creek View. En liten håla som är långtifrån det Californien folk föreställer sig när de drömmer om att söka sig västerut för att pröva lyckan. Det är en stad du försöker komma bort från.

Lika mycket som jag gäspar när jag ögnar mig igenom miljöbeskrivningar, lika mycket älskar jag böcker där miljön, platsen, är en minst lika viktig karaktär som personerna. Creek View är en sån plats. Inte genom att vara något unikt och quirky Stars Hollow, men som en utdöende liten håla bland andra representerar den ändå något ovanligt i amerikansk YA. Fattigdomen, arbetslösheten, alkoholismen, hopplösheten. En verklighet för så många, men en verklighet i alla fall jag stött på väldigt sällan i YA.


Men en stad är inte bara byggnader, nedlagda företag och statistik över skolavhopp och tonårsgraviditet. För Sky är Creek View hemma. Hur desperat hon än längtar bort och hur mycket hon än kämpat för att faktiskt komma iväg. Människorna hon är på väg att lämna kvar är hennes familj och vänner och det är banden till dem som hotar att hålla henne kvar när hon är så nära att komma loss.

Den här sommaren var tänkt att vara upploppet innan målet som är college. Men så förlorar Skys mamma jobbet och vardagen blir en kamp mot hungern och stressen samtidigt som Sky gör det som hon så duktigt undvikit dittills; går och får känslor för en kille. Dessutom en kille som Josh som är så fel och så olik killarna hon tänkt sig träffa på konstskolan. En gång kung över allt som var fel med Creek View och nu allt det men också trasig efter en sejour i Afghanistan.

Det här var första boken på länge som fick mig att ligga vaken långt in på natten för att jag inte kunde sluta läsa. Så om du gillar klassisk contempo men kanske behöver miljöombyte kan det här vara sträckläsningsboken för helgen.

Klickklick om biblioteket har påskstängt och du vill köpa hem e-boken omedelbums.


-------------
PS. Läs även Lauren Myracles Shine som utspelar sig i en liknande miljö och som är minst lika sträckläsningsvänlig. Dels finns ett mysterium med frågor man vill få svar på, dels är den indelad i veckodagar som gör att du tänker "bara en dag till" och läser vidare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar